De klant is koning of …. toch niet ? De klant is koning als hij zich normaal en respectvol gedraagt naar de verkoper. Dat vind ik tenminste. Wanneer is de klant dan geen koning ? Nou, als ie zich niet respectvol gedraagt en niet aan de regels houdt. Regels kun je ruim interpreteren. Maar niet roken in een café is nou eenmaal niet roken in een café. Ook de gedachte dat je de enige klant bent en maar denkt dat het barpersoneel meteen opspringt als je bier roept. Helaas voor die ene klant zijn er ook andere klanten die om aandacht vragen dus moet je op je beurt wachten. Dat is vrij simpel althans dat vind ik. Helaas zijn de meningen hier over verdeeld.
Kun je iemand kopen als je veel fooi geeft ? De ene wel de andere niet. Fooi is niet alles. Er bestaat ook nog zoiets als integriteit. (ja moeilijk woord) Integriteit is een goede karaktereigenschap. Een integer persoon houdt vast aan normen en waarden, ook als deze van buitenaf onder druk staan. Een integer persoon is eerlijk en betrouwbaar en laat zich niet omkopen. Een integer persoon kan over eigen gedrag en keuzes verantwoording afleggen. Juist dit kan nog wel enige vorm van discussie zijn. Ook onder collega’s. De ene collega drinkt niet tijdens het werk en de ander wel. De ene collega vind het niet gezellig als je niet drinkt en heeft hier commentaar op. (En dat terwijl de regels gewoon duidelijk zijn!) Er ontstaat een discussie en die ene collega is dus ineens een klootzak omdat de andere collega daar een ander idee over heeft.
Maar goed even terug naar de klant. In mijn optiek is het vrij simpel. Als je je niet aan de regels houdt ga je er uit na drie keer waarschuwen. De klant raakt gefrustreerd na de eerste waarschuwing. Dat is nou eenmaal zo. Zeker als je een Alcoholist en Gokverslaafde bent die geen respect heeft voor het barpersoneel en zijn eigen regels bepaalt. We hebben het hier over ongewenst gedrag, ongewenste omgangsvormen en misbruik van bedrijfsmiddelen !. Helaas zijn meningen ook hierover verdeeld. En wordt het moeilijk om je positie als integer persoon binnen een team te handhaven.
De ene collega kan dat naast zich neer leggen en de andere wind zich er over op. Maakt zich grote zorgen en raakt gefrustreerd. Oftewel de werksituatie is verziekt, verkloot en naar de gallemiezen. Meestal hebben bedrijven app groepen om informatie met elkaar te delen. Hier ontstaat dan een zeer interessante discussie over integriteit, fooien en andere zaken. Het team valt uiteen in twee groepen. De integere personen en de niet integere personen die alleen maar aan zichzelf denken. De klant wordt de zaak uitgezet en de niet integere groep maakt zich alleen maar zorgen over de misgelopen fooi. Al het andere is niet belangrijk.
Oké de klant zorgt voor omzet en fooi. Maar dat wil niet zeggen dat daarmee de regels overtreden mogen worden en ook wil dat niet zeggen dat je je eigen als een slaafje moet laten behandelen. En met regels overtreden bedoel ik ook echt regels overtreden zoals stiekem binnen roken, agressiviteit vertonen en het negeren van aanwijzingen van het betreffende personeel. Als je dat allemaal prima vind en alleen maar kan denken aan de fooi …. dan ben je in mijn ogen niet meer dan een goedkope dame van lichte zeden. Mocht zo’n klant gesnapt worden door bijvoorbeeld een oplettende ambtenaar dan loopt de eigenaar het risico op een fikse geldboete tot zelfs sluiting als gevolg. Is dat de fooi waard … ?